kjt Napisał(a):
-------------------------------------------------------
> Transformacja gospodarki i przemiany społeczne
> wywołane rozwojem nowoczesnych technologii
> sprawiają, że jedną z podstawowych wartości w
> świecie staje się dostęp do informacji. Wzrost
> znaczenia informacji w dzisiejszym świecie odnosi
> się niemal do każdej sfery życia. Nie sposób
> wyobrazić sobie funkcjonowania przedsiębiorstwa
> bez możliwości obserwowania i przewidywania
> zjawisk światowej gospodarki. Znaczenie informacji
> nie odnosi się jedynie do gospodarki, ale określa
> jakość życia publicznego - jej powszechność jest
> cechą współczesnej demokracji. Dostęp do
> informacji, zarówno za pośrednictwem niezależnych
> środków masowego przekazu, jak i realizowany
> samodzielnie, stał się niezbędnym atrybutem
> demokracji, służąc jawności życia publicznego -
> kontroli przedstawicieli obywateli sprawujących
> władzę i funkcjonariuszy państwa. Pozyskiwanie
> informacji wiąże się ściśle z edukacją i swobodą
> działalności naukowej. Dostęp do informacji stał
> się jednocześnie łatwy i tani niemal w każdym
> miejscu na Ziemi dzięki pojawieniu się nowych
> technologii. Ich gwałtowny rozwój, niemający w
> historii precedensu, sprawia, że swoboda
> komunikowania się, wymiany myśli i pozyskiwania
> wiedzy o świecie przestają być przywilejem
> nielicznych. W gospodarce dostęp do informacji i
> kształtowanie przekazu są nie mniej istotne niż
> materialne zasoby niezbędne do produkcji dóbr. Z
> jednej strony zatem nieskrępowany i szybki obieg
> informacji jest cechą współczesnego świata, a z
> drugiej wobec ekonomicznego znaczenia informacji
> bywa ona zazdrośnie strzeżona. Korzystanie z
> informacji jest przedmiotem zainteresowania
> prawodawcy - zarówno krajowego, jak i
> międzynarodowego, a w tym wspólnotowego.
> Informacja stanowi przedmiot ochrony prawnej, jak
> w przypadku ochrony prywatności człowieka (danych
> osobowych, tajemnicy komunikowania się, tajemnicy
> zawodowej), jak również ochrony informacji
> wytworzonych bądź uporządkowanych przez niego
> (prawo autorskie, ochrona patentowa, baz danych
> itd.). Jednocześnie prawo gwarantuje swobodny
> dostęp do tych kategorii informacji, które odnoszą
> się do życia publicznego, stanowiąc gwarancje
> jawności postępowania sądowego, przejrzystości
> finansów przedsiębiorstw czy jawności działalności
> organów państwa. Swoboda pozyskiwania informacji i
> komunikowania ich innym podmiotom jest uważana za
> jedno z podstawowych praw człowieka, składając się
> na zakres swobody wypowiedzi. Na wspomnianym tle
> istotną regulację stanowi ustawa z dnia 6 września
> 2001 r. o dostępie do informacji publicznej, Dz.
> U. Nr 112, poz. 1198 ze zm. (u.d.i.p.). Stanowi
> ona podstawę do powstania w Polsce obyczaju
> kontrolowania funkcjonowania organów władzy
> publicznej przez obywateli. Obowiązek
> administracji do informowania o sprawach
> publicznych i wykonywanie przez jednostki
> przysługującego im prawa do informacji wpłynie na
> pogłębienie zaufania obywateli do instytucji
> demokratycznego państwa.
> Rozdział 1
> Przepisy ogólne
> Art. 1. definicja informacji publicznej; zakres
> obowiązywania ustawy
> Art. 1.
>
> 1. Konstytucyjne gwarancje jawności administracji.
> Zasada jawności działania organów państwa,
> nazywana niekiedy "przejrzystością administracji",
> jest uważana za jedną z fundamentalnych wartości
> państwa prawa, warunek efektywnego funkcjonowania
> systemu demokratycznego . Dostęp do informacji
> publicznej jest uznawany za konsekwencję przyjęcia
> zasady zwierzchności narodu wyrażonej w art. 4
> ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z
> dnia 2 kwietnia 1997 r., Dz. U. Nr 78, poz. 483
> (Konstytucja RP) . Z koncepcji podporządkowania
> organów państwa jego obywatelom wynika w
> szczególności postulat zapewnienia tym ostatnim
> pełnej informacji na temat działań administracji
> publicznej, dzięki czemu realna staje się
> odpowiedzialność osób sprawujących funkcje
> publiczne przed społeczeństwem. W innym przypadku
> "obywatele nie dysponujący informacjami o biegu
> spraw publicznych, także w skali lokalnej, nie
> mogą realizować swoich praw jako członkowie
> zbiorowości, do której należy władza zwierzchnia"
> . Zasada przejrzystości administracji funkcjonuje
> nierozdzielnie z prawem dostępu do informacji
> publicznej . Przyjmuje się zatem, że jawność
> postępowania administracyjnego, czy szerzej -
> działania organów administracji publicznej ma
> charakter zasady prawa publicznego.
> Pomimo iż postulat jawności administracji mieści
> się w akceptowanych od dawna wartościach
> demokratycznego państwa, to podstawę do żądania
> przed jednostkę dostępu do informacji o
> działaniach administracji, niepozostających w
> bezpośrednim związku z jej interesem prawnym,
> wprowadzono do systemu prawa polskiego stosunkowo
> niedawno. Do czasu uchwalenia Konstytucji RP prawo
> do informacji przysługiwało jedynie uczestnikom
> postępowania sądowego bądź administracyjnego oraz
> w szerszym zakresie - dziennikarzom, członkom
> organizacji społecznych, radnym i
> parlamentarzystom . Wprowadzone w art. 61
> Konstytucji RP uregulowanie publicznego prawa
> podmiotowego do "uzyskiwania informacji o
> działalności organów władzy publicznej" stanowi
> nowość w prawie polskim . Należy zauważyć, że
> zgodnie z zasadą bezpośredniego stosowania
> przepisów Konstytucji wynikającą z jej art. 8
> ust. 2 wspomniane uregulowanie mogło być stosowane
> niezależnie od rozwinięcia art. 61 Konstytucji RP
> w przepisach ustaw zwykłych, określających tryb
> dostępu do niej . Naczelny Sąd Administracyjny
> przychylił się do tezy o bezpośrednim stosowaniu
> art. 61 Konstytucji RP, stanowiącego podstawę
> udzielenia informacji przez organ samorządu
> terytorialnego w wyroku z dnia 30 stycznia 2002
> r,. II SA 717/01, "Wokanda" 2002, nr 7-8, s. 68 .
> Naczelny Sąd Administracyjny i Sąd Najwyższy
> wielokrotnie odnosiły się do kwestii
> bezpośredniego stosowania Konstytucji RP,
> przychylając się do poglądu, zgodnie z którym sądy
> są uprawnione do rozstrzygania na podstawie jej
> przepisów, w tym do niestosowania przepisów ustaw
> sprzecznych z Konstytucją .
Musisz to zapamiętać, wołodia. Teraz idę sie kompać, a potem do pierwszej w nocy.:) Aż sie pojemność skończy forum, i bedziesz mazał g...nem poscianach w kiblu, zamiast obsrywac forum w necie.