Witam ponownie. W sprawie zadłużenia w ZUS już wszystko zostało załatwione. Mieszkanie udało się sprzedać za uczciwą cenę i tyt zapłaty określona kwota została przekazana na konta ZUS-zgodnie z wystawioną przez ZUS promesą. Ponieważ stwierdziłam przy przeglądaniu dokumentów /mam ich kopię/, że ZUS nie miał żadnej podstawy do ściągnięcia pieniędzy z mieszkania, ani podstawy do przymusowego egzekwowania podanej w promesie kwoty, pozwoliłam sobie złożyć przy akcie notarialnym oświadczenie, że nie akceptuję wykazanego żądania ZUS. Tak więc pieniądze z mojej strony nie zostały przekazane z równoczesnym uznaniem zobowiązania.
Teraz powinnam powiadomić o tym ZUS. Po takim powiadomieniu ZUS powinien sprawdzić, czy ma podstawy do przymusowego wyegzekwowania żądanej kwoty-jeśli ma, to moje oświadczenie woli nie ma najmniejszego znaczenia /zastępuje je prawomocna decyzja administracyjna/, w przeciwnym wypadku wpłacone pieniądze są nienależne i o tym, co z nimi dalej mówią przepisy KC.
I problem w tym, gdzie takie powiadomienie wysłać. Oddział ZUS, który popełnił zasadniczy błąd prawny i który wystawił promesę już nie jest właściwym oddziałem ze wzg. na zmianę miejsca zamieszkania. Nowy oddział ZUS w sprawie nic nie wie, ma tylko elektroniczny dostęp do potrzebnych danych-czyli wie, że nie ma zaległości i dokumenty ok. Papiery, które powinny uświadomić pracowników ZUS, że mają nienależne pieniądze leżą głęboko w archiwum i prawdopodobnie nikt tam nie zajrzy, a jak nawet zajrzy to i tak nie doczyta się skąd wynika cała sprawa. Ja w szczegółach informować ich nie mam zamiaru, o tym gdzie popełnili błąd, ale podstawową informację o nieuznaniu zobowiązania przesłać muszę, tylko gdzie?